سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر آزار و درد بایدت تحمل نمود و گرنه هرگز خرسند نخواهى بود . [نهج البلاغه]
 

 

 

علوم قرآنی Quranic Sciences

                           

چرا آیة "الیَوم‌َ اَکمَلت‌ُ لَکُم دینَکُم و اَتمَمت‌ُ عَلَیکُم نِعمَتی‌..." پس از حکم حُرمت گوشت مردار و خون و... آمده است‌؟

1. آیة 3 سورة مائده‌، دارای دو بخش مستقل است که هیچ کدام با دیگری ارتباط ندارند; بخش نخست به حرمت گوشت مردار و سایر گوشت‌های حرام و جواز خوردن آن در موارد اضطراری مربوط است و بخش دوم‌، به یأس و ناامیدی کُفّار، به علّت کامل شدن دین اسلام و جاوید ماندن آن تا روز قیامت‌; دلیل بر استقلال این دو بخش چند چیز است‌:
1. حذف جملة "الیوم یأس الذین کفروا..." به بعد، هیچ‌گونه ضرری به معنای آیه نمی‌زند و آیه بدون این عبارت‌، کامل است‌.
2. مأیوس شدن کُفّار از دین‌، به خوردن گوشت مردار یا نخوردن آن هیچ ارتباطی ندارد. قانون تحریم گوشت مردار و خون و... در چندین سوره از سوره‌هایی که در مکّه نازل شده آمده است‌، مانند: سورة انعام‌، بقره‌، نحل‌.
3. بیش‌تر روایاتی که دربارة سبب نزول آیه وارد شده‌، تنها به این دو آیه "الیوم یئس الذین کفروا" و "الیَوم‌َ اَکمَلت‌ُ لَکُم دینَکُم‌" اشاره کرده‌اند و به اصل آیه‌، یعنی حرمت گوشت مردار متعرض نشده‌اند، و این تأیید محکمی است بر این که جملة "الیوم یئس ...‌" به طور مستقل و جدای از ابتدا و انتهای آیه نازل شده است‌. امّا چرا آیة مربوط به اکمال دین که پس از نصب حضرت علی‌به جانشینی پیامبر نازل گردید، پس از آیة حرمت گوشت‌های حرام واقع شده است‌.

ممکن است جدا نمودن آیات و قرار دادن آیه "الیوم اکملت" در لابه‌لای احکام برای محافظت از تحریف و حذف بوده باشد، زیرا بسیار می‌شود که برای محفوظ ماندن یک شی‌ء نفیس‌، آن را با مطالب ساده‌ای می‌آمیزند تا کم‌تر جلب توجه کند. حوادث آخرین ساعات عمر پیامبر، شاهد گویایی است بر این که برخی افراد، حساسیت خاصّی‌، در مسئلة خلافت و جانشینی پیامبر داشتند و برای انکار آن‌، حدّ و مرزی قائل نبودند، پس ممکن بود این چند آیه را از قرآن حذف کنند و بگویند سایر آیات قرآن برای ما کافی است‌، چنان‌که احادیث پیامبر را جمع‌آوری کرده و سوزاندند و گفتند همین قرآن برای ما کافی است





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 85/11/3 ::: ساعت 10:49 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر