سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ می فرماید : «ای محمّد! اگر آفریدگان به ساخته های شگفت من می نگریستند، جزمرا نمی پرستیدند و اگر شیرینی یاد مرا در دل هایشان می چشیدند، ملازم درگاه من می شدند و اگر به ظرائف نیکی های من می نگریستند، به چیزی جز من نمی پرداختند» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

علوم قرآنی Quranic Sciences

آیا همه آیات قرآن کریم بطن دارند؟

بله‌، از پیامبر اکرم‌نقل شده است "برای قرآن کریم ظاهر و باطنی است‌. برای باطن آن نیز باطنی است تا هفتاد بطن‌." (سفینة البحار، شیخ عباس قمی‌;، ج 1، ماده بطن‌،)
هر چند در روایت یاد شده به هفتاد بطن اشاره شده است‌، ولی مراد این است که برای قرآن کریم تأویل‌ها و مراتب متعددی از معنا وجود دارد که به عددی محدود نمی‌شود; بلکه به حسب اختلاف مراتب افرادی که اهل تفسیر آیات قرآن کریم هستند این معانی تغییر می‌کند و همگی نیز مورد نظر اسلام است و همین ترتیب یعنی ظهور یک معنای ساده ابتدایی از آیه و ظهور معنای وسیع‌تری برای آن و همچنین ظهور و پیدایش معنایی دیگر و وسیع‌تر برای آن در سرتاسر قرآن مجید جریان دارد; مثلاً از آیه کریمة "وَاعْبُدُوا اللَّه‌َ وَلاَ تُشْرِکُوا بِه‌ِ شَیْئا (نسأ،36) خدا را بپرستید و هیچ چیز را در عبادت‌شریک او قرار ندهید" استفاده می‌شود که نباید بت‌ها را پرستش کرد و با نظری وسیع‌تر در می‌یابیم که انسان از دیگران به غیر اذن خدا پرستش نکند و با نظر وسیع‌تر از آن انسان می‌فهمیم حتی از دلخواه خود نباید پیروی کنیم و با نظری وسیع‌تر از قبل درک می‌کنیم که نباید از خدا غفلت کرد و به غیر او التفات داشت‌.
بنابراین‌، قرآن کریم با این که در تعلیم خود انسانیت را مورد نظر قرار داده و تعلیم خود را مناسب سطح ساده‌ترین فهم‌ها ـ که فهم عامه مردم است ـ قرار داده و با زبان ساده عمومی سخن گفته است‌، ولی بر حسب توانایی درک معنویات‌، آن را پشت پرده ظواهر قرار داده تا از پشت این پرده هر کس فراخور حال فهم‌های مختلف و به حسب حال و اندازه درک خود از آن‌ها بهره‌مند شود.
پیامبر اکرم‌(در حدیث معروفی‌) در این‌باره می‌فرمایند: "إنّا معاشر الأنبیأ نکلم الناس علی قدر عقولهم‌; ما گروه‌های پیغمبران با مردم به اندازه عقل‌های‌شان سخن می‌گوییم‌."





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/10/25 ::: ساعت 10:50 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر